Rok 2019 będzie kolejnym rokiem, w którym coraz więcej przedsiębiorców zdecyduje się na współpracę z wirtualną asystentką. Dla wielu z nich taka współpraca będzie niewątpliwie odkryciem roku. I dobrze, bo delegowanie zadań WA daje realne korzyści i powoduje wzrost biznesu. Dzięki oddelegowaniu części zadań – przedsiębiorcy będą mogli skupić się na tym, co najważniejsze w każdym biznesie – sprzedaży.

Jak zatem przygotować się na kolejne miesiące i jakie usługi oferować Klientom, by Ci chcieli chętnie podjąć współpracę? Moim zdaniem warto przeanalizować różne nisze i potrzeby przyszłych Klientów. Następnie do nich dopasować pakiety projektowe lub zadania w pakietach godzinowych. Tak, by uzyskać optymalny balans między oczekiwaniami, a dostarczoną pracą.

W tym wpisie zebrałam pomysły na różne rodzaje usług, które możesz zaoferować swoim klientom, jako wirtualna asystentka w 2019 roku.

Słowem wstępu

Gdybyś jeszcze tego nie wiedziała – wirtualna asystentka jest coraz bardziej pożądanym pracownikiem czy podwykonawcą coraz większej ilości zadań. Świetnym rynkiem dla WA jest rynek mikro i małych przedsiębiorców, którzy się rozwijają, ale nie chcą jeszcze zatrudniać dodatkowej osoby na pełny etat. Delegując zadania do wirtualnej asystentki mają jednak szansę na realny rozwój swojego biznesu.

Rynek wirtualnych asystentek jest ciągle rynkiem młodym,  dlatego musisz ciągle stawiać na swój rozwój,dzięki temu, będziesz mogła oferować bardziej specjalistyczne zadania a co za tym idzie Twoje zarobki będą wyższe.

1. Obsługa administracyjna:

  • obsługa kalendarza,
  • obsługa poczty,
  • różnego rodzaju zadania administracyjne,
  • research,
  • tworzenie wzorów dokumentów,
  • wprowadzanie danych,

Obsługa kalendarza i poczty klientów – dlaczego to będzie takie ważne w tym 2019 roku? Nie wiem czy, zauważyłaś, ale coraz więcej dostajemy maili. Trzeba zapanować nad tym systemem, by nie utonąć w morzu wszystkich wiadomości. Stworzenie optymalnego systemu dzięki, któremu Twój Klient spędzi minimalną ilość czasu na obsłudze poczty, (zachowując przy tym najważniejsze wiadomości, które wymagają jego uwagi) to bardzo duże wsparcie.

Jeżeli chodzi o obsługę kalendarza to tutaj można zastosować naprawdę dobre rozwiązania i ułatwić swoim klientom na przykład prowadzenie konsultacji. Jeżeli masz klientów, którzy oferują płatne i bezpłatne konsultacje, sesje choachingowe, naukę języka, spotkania z dietetykiem, czy inne usługi, które można wykonać przez internet – opracuj i zaproponuj ciekawe automatyzacje, które będziesz mogła wprowadzić do ich biznesów.

Często przedsiębiorcy nie mają po prostu czasu na to, by tworzyć różnego rodzaju dokumenty, odpisywać na wiadomości, czy wygenerować raporty, więc bądź o krok przed nimi i zaproponuj te działania. Podejdź indywidualne do swoich klientów i oferuj im dokładnie to, czego będą potrzebowali.

2. Obsługa Klienta

Szczególnie uwagę skieruj do Klienów, którzy mają swój sklep internetowy lub sprzedają swoje usługi w formie kursów online czy innych produktów elektronicznych.

Dlaczego wirtualna asystentka jest dobrym wsparciem jeżeli chodzi o obsługę Klienta?

  • w takim procesie występuje zwykle dużo maili,
  • pytania się powtarzają,
  • można do nich przygotować tzw. FAQ czyli najczęściej zadawanie pytania i odpowiedzi,
  • można tworzyć procedury obsługi Klienta,
  • dodatkowo jesteś w stanie opracować dokładny system zapytań związane z pracą danego sklepu,

Na pewno wiesz, jak dużo czasu zajmuje obsługa Klienta. Zawsze znajdą się osoby, które będą chciały więcej się dowiedzieć na temat produktu, będą chciały złożyć reklamacje czy po prostu wymagać będą wsparcia w procesie zakupu. Wszystkie te sytuacje można przewidzieć zatem warto zoptymalizować swoją pracę tworząc działania opisane w podpunktach wyżej. Dzięki takiemu podejściu do obsługi klienta Twoi Klienci będą Ci dziękować. Uwierz mi 🙂

3.  Mailingi

Myślę że 2018 rok był takim dużym przełomem, jeżeli chodzi o tworzenie newsletterów w mikro i małych firmach i moim zdaniem ten trend będzie się pogłębiać. Jednak, by prowadzić dobry newsletter potrzeba czasu, pomysłu zaangażowania i wypracowania sobie odpowiedniej strategii.

Sporo osób chce prowadzić newslettery, ale zapomina o tym, że, by robić to skutecznie potrzeba systematyczności i dawania wartości, jaką czytelnicy mogą wynieść z lektury maili. TO nie jest zajęcie na szybko. Aby przyniosło wymierne korzyści warto poznać swoich odbiorców i wejść z nimi w głębszą relację.

Ty jako wirtualna asystentka możesz wesprzeć swoich Klientów w wykonaniu działań związanych z budowaniu listy mailingowej, jak:

  • tworzenie formularzy zapisu,
  • tworzenie stron lądowania,
  • ustawienie pop-up na stronę,
  • autorespondery,
  • tworzenie i wysyłka kampanii mailingowej,
  • tworzenie i wysyłka kursów email;

Dzięki Twojemu wsparciu przy tych zadaniach związanych z techniczną oprawą prowadzenia newslettera – Twój klient będzie mógł skupić się na tym by produkować jak najlepsze treści, które następnie Ty będziesz mogła obrabiać i wysyłać.

4. Pomoc w tworzeniu kursów online

Niezależnie od tego w jakiej niszy działasz i czym zajmują się Twoi Klienci, jest bardzo prawdopodobne to, że część z nich będzie chciała sprzedać swoją wiedzę w formie kursu online. Oh tak. Sławne kursy online. Marzenie dochodu pasywnego, które rozbudza się w wielu osobach. Ogromny plus dla Ciebie, gdy w swojej ofercie masz taką usługę.

Nie od dziś wiadomo, że stworzenie takiego kursu jest bardzo czasochłonne. Produkcja materiałów to tylko wierzchołek góry lodowej. Cała strona techniczna stworzenia takiego kursu to już wyższy level i wymaga umiejętności technicznych, których nie koniecznie posiada Twój Klient. Uwierz mi asystentka, która potrafi wesprzeć efektywnie w procesie tworzenia kursu jest na wagę złota.

Podczas tworzenia kursów online możesz być wsparciem przy:

  • produkcji i tworzeniu materiałów do kursu czyli wszelkiego rodzaju obrabianie różnych dokumentów przygotowywanie produktów w postaci e-booków, checklist, ćwiczeń, skryptów do wideo itp.
  • wsparciu marketingowym – podczas promocji kursu, w czasie przedsprzedaży a także regularnej sprzedaży,
  • obsłudze kursantów – pomoc w dostępie do platformy kursowej, odpowiedzi na wszelkie pytania, które pojawiają się podczas zakupu i trakcie trwania kursu, obsłudze grupy na facebooku,
  • strony sprzedażowe – jeżeli czujesz się na siłach na tyle by takie strony sprzedażowe tworzyć,
  • pomoc w założeniu czy wdrożenie platformy do obsługi kursu w zależności od tego na jakim systemie twój klient będzie chciał ją stworzyć,
  • organizacji webinarów, a później pomoc przy spotkaniach “na żywo”

5. Zarządzanie mediami społecznościowymi

Polecam oferować jako samodzielną usługę tylko w wypadku, jeżeli rzeczywiście czujesz się na siłach by to robić. I umiesz.

Alternatywnie jako wirtualna asystentka możesz wprowadzać w życie gotowe już pomysły. Nie musisz opracowywać klientom strategii działania w mediach społecznościowych (i nie powinnaś – od tego są specjaliści), ale w przypadku, kiedy Twój klient ma już strategię działania (teksty, grafiki) możesz ją wg. ustaleń wprowadzać w życie.

W czym możesz pomóc w obsłudze social media?

  • obrabiać surowe posty swoich Klientów i planować je w mediach społecznościowych, tworzyć do nich proste grafiki zgodnie z identyfikacją wizualną marki,
  • do wpisów na Facebooku ustawiać bota, jeżeli jest takie zapotrzebowanie,
  • planować posty na Instagramie dla swoich Klientów używając do tego narzędzi takich jak np. Planoly, Later, Tailwind;
  • wyszukiwać zdjęcia do wpisów w bezpłatnych bankach zdjęć,
  • moderować grupy na Facebooku zgodnie z wytycznymi Klientów, zatwierdzać nowe osoby, planować posty, zmieniać zdjęcie w tle, przypinać ogłoszenia, dodawać moduły szkoleniowe itp;

6.  Wsparcie blogera/wsparcie bloga

Coraz więcej osób używa bloga do budowania wizerunku eksperta, ale też coraz więcej blogerów potrzebuje wsparcia swoich działań. O współpracy z blogerką pisałam jakiś czas temu na blogu Must-Have Asystentka: Współpraca: Blogerka – Wirtualna Asystentka

Co możesz zrobić dla blogera:

  • zarządzać treścią czyli edytować formatować i publikować wpisy na blogu,
  • zajmować się linkami afiliacyjnymi,
  • opisywać zdjęcia i tak jak w mediach społecznościowych również wyszukiwać zdjęcia na bloga,
  • moderować komentarze,
  • aktualizować wtyczki, motywy i samego WordPressa
  • dodawać strony, lub je edytować,
  • dodawać linki do menu, edytować widgety,

7. Pisanie / copywriting

Dobre teksty zawsze były w cenie a w tych czasach, aby zostać zauważonym należy tworzyć dobre treści. Jeżeli potrafisz pisać, Twoje teksty są lekkie, lubisz to robić i robisz to dobrze – możesz oferować tego typu usługi.

Co możesz zaoferować w ramach copywriting-u?

  • posty na blogu,
  • treści do mediów społecznościowych,
  • treści do materiałów  marketingowych,
  • różne sekwencje e-mail i newslettery,
  • treści na stronę www,

Pamiętaj o tym aby przed utworzeniem treści dobrze poznać grupę docelową swojego Klienta i dopasować treści tak by były ciekawe dla jego potencjalnych Klientów.

8. Podcasty

Coraz częściej wybieraną formą budowania swojej marki przez różnych twórców są właśnie podcasty.

Jako wirtualna asystentka możesz pomóc w:

  • obróbce audio podcastów,
  • dodawaniu gotowych podcastów na serwery,
  • transkrypcji nagrań,

Wskazówki odnośnie tworzenia pakietów cenowych

Powyższe usługi możesz oferować jako wybrane w pakiecie godzinowym w którym klient sam będzie mógł wybrać sobie, jakie zadania chcę abyś wykonała. Masz też inną opcję. Możesz stworzyć osobne pakiety do poszczególnych obszarów działań.

Pamętaj zawsze aby każde taki pakiet dokładnie opisać, tak by Twój potencjalny klient dokładnie wiedział czego może się spodziewać. (Co jest uwzględnione w danym pakiecie A co musiałby dokupić).

Przed oferowaniem pakietów stricte zadaniowych zrób porządny research i upewnij się, że znajdą się osoby, które będą chciały byś wsparła ich właśnie w taki sposób.

Wskazówki do pozyskania Klientów:

  • buduj relacje i dziękuj za polecenia,
  • wyszukaj osoby które mogłyby potrzebować Twojej pomocy,
  • nie kieruj się tylko sprzedażą, nie nagabuj klientów,
  • daj się rozpoznać i bądź pomocna nawet za cenę udzielenia bezpłatnej porady,
  • pamiętaj by w swojej pracy dostarczyć wartość dla klientów,
  • nie bój się prosić o opinie i rekomendacje,
  • stwórz swój social proof  i pokaż że jesteś specjalistką w swojej dziedzinie,

Podsumowując

W 2019 oferuj swoim klientom usługi, które będą szyte na miarę. Sprawdzaj co może przydać się w biznesie, czego brakuje, a co można byłoby zmienić by działać sprawniej. Zaskakuj swoich potencjalnych klientów i proponuj im takie rozwiązania, które ułatwią ich biznes i będą czymś o czym oni nigdy nie pomyśleli.

Daj się poznać jako osoba proaktywna, która ma zaplanowany kolejny krok, zanim Twój Klient jeszcze o nim pomyśli.

P.S. W tym artykule opisałam usługi, które mogą być bardziej specjalistyczne od podstawowego zakresu wirtualnej asystentki czyli ogólnej administracji. Zawsze pamiętaj o tym, że zakres działań WA jest baaadzo szeroki, a ja podałam tylko kilka przykładów 🙂 Nie daj się zaszufladkować.

Zapraszam Cię do przeczytania kolejnych wpisów: